Voorste kruisband blessure op bijzondere wijze in beeld gebracht

Voorste kruisband blessure op bijzondere wijze in beeld gebracht

In april van dit jaar stond de basketbalwereld stil en hield zijn adem in, Derrick Rose (veelal ingekort tot D Rose) zakte naar de grond en greep naar zijn linker knie. Een gescheurde voorste kruisband was het resultaat. Einde carrière of het begin van een geweldige comeback? Zowel Rose als adidas hadden (en hebben) destijds nog geen idee waar het schip zou stranden, maar het was in ieder geval het begin van een bijzondere online documentaire genaamd ‘The Return‘ waarin iedereen zijn strijd om de zware blessure te overwinnen van stap tot stap kon volgen.

De emotie De herinneringen achtervolgen hem nog steeds en wanneer de organisatie tijdens een promotie evenement de video laat zien schieten zijn ogen opnieuw vol. Twee weken na het oplopen van de zware blessure lag hij op de operatietafel, hou maar rekening met een herstelperiode van 12 maanden werd hem medegedeeld. Desalniettemin is D Rose vastbesloten om terug te keren en dat betekende de start van de online documentaire The Return.

The Return is een online documentaire die stap voor stap, aflevering voor aflevering, alle fasen van een zware blessure doorloopt. Het geloof om terug te komen, de hoop die je als topsporter moet blijven houden en de focus om alle randzaken buiten te sluiten. Via de hashtag #TheReturn kunnen fans hem een hart onder riem steken en steunen bij zijn herstel.

Een apart project Een sportmerk die zich gaat mengen in het herstel van een zware blessure? Volgens Ryan Morlan, adidas director of marketing voor de basketballafdeling, is D Rose een absolute topper uit het huis van adidas en zij voelde een enorme support en vraag van de fans om D Rose te steunen tijdens zijn herstel. Social media is daar volgens Morlan het ideale platform voor. Het enige probleem was nog de lange periode. “Hoe zorg je voor de juiste spreiding tijdens een herstelperiode van 12 maanden? Toen kwamen we op het idee van een mini-documentaire en Youtube leent zich daar perfect voor.

Inmiddels is de campagne bijna een half jaar onderweg en de eerste drie (van de in totaal zes) delen staan online. Elke aflevering duurt daarbij rond de 2,5 minuut. Het eerste deel (Belief) is ruim 1 miljoen keer bekeken, het tweede deel (Hope) is 540.000 keer bekeken en het derde deel (Focus) is nu ruim 400.000 keer bekeken. Niet alleen Youtube wordt ingezet, de support van fans via Twitter is essentieel. Aan het einde van iedere video zijn een aantal tweets van fans te zien.

Mini-documentaires een nieuwe trend? Dit zou zomaar het begin van een trend met mini-documentaires op Youtube kunnen zijn, (hopelijk) niet alleen rondom blessures maar wellicht in aanloop naar het kampioenschap of een jubileum. De campagne The Return is in ieder geval een fantastisch voorbeeld die iedere sportliefhebber gezien moet hebben.

INMIDDELS IS DE DOCUMENTAIRE #THERETURN AF

Bron: sportnext

Deel dit artikel

Meer nieuws

Return to running too quickly after ACL surgery
Blog #8: Starten met hardlopen na een voorste-kruisbandoperatie
engeland
Kruisband blessure voor Sven Botman
De blessuretijd PEC Zwolle start
De Blessuretijd terugblik – Editie PEC Zwolle